Suomalainen neuvolajärjestelmä on ihan kiva juttu. Siitä ollaan kai muualla maailmassa jopa vähän kateellisia. Ja kaikki on vielä ilmaistakin.

Mutta. Minua ottaa päähän, pännii, jurppii, kyrsii, suorastaan v*tuttaa. Ilmeisesti neuvolapalvelut on tarkoitettu vain kotiäideille tai työttömille raskaana oleville. Neuvolan aukioloajat ovat ainakin meillä 8-15. Valtaosa työssäkäyvistä ihmisistä, minä mukaan lukien, ovat tuolloin töissä. Itselläni tilanteen tekee vieläkin hankalammaksi se, että olen täsmälleen toisella laidalla kaupunkia töissä paikasta jossa neuvola sijaitsee. Matkaa tulee n. 25 km. Suunta. Aikaa meni viimeksi liki 2 tuntia. Keskellä kiireisintä työpäivää. Kun olisi ollut niitä työhommiakin hoidettavana.

Eilinen neuvola-aikani oli 14.30, joka siis on päivän viimeinen aika. Tarkoittaen sitä, että töistä on lähdettävä viimeistään klo 14. Ja että kello soi aamulla viideltä. Ja että joudun jättämään työni kesken. Ja mahdollisesti palaamaan töihin vielä neuvolan jälkeen x määräksi tunteja. Aikaisesta heräämisestä johtuen olen ollut väsynyt, kärttyinen ja erittäin huonovointinen. Verenpaine on koholla jo tästä kiukun määrästä, jonka nämä kuukausittaiset neuvolakäynnit aiheuttavat.

Minä en siis pysty suunnittelemaanm töitäni neuvola-aikojen mukaan. Testejä tehdään silloin kun ne muun talon rytmiin sopivat, ei sen mukaan onko neiti(?) projektipäälliköllä neuvola-aika vai ei. Joskus töissä on istuttu aamukuudesta iltakahdeksaan katsomassa miten testi onnistuu, vai onnistuuko. Ei sillä, itse olen työni valinnut, en valita. Täällä on ihan kivaa olla töissä. Mutta nämä lääkäri- ja neuvolakäynnit.. Menee niin hermo. Lääkäri on neuvolassa paikalla perjantaisin 8-13 muistaakseni. Miksen voisi käydä työpaikkani lähellä olevassa neuvolassa? Olisi paljon mukavampi potilas kaikille, enkä niin pirun kiukkuinen. Selviäisin alle tunnin poissaoloilla. Ilmeisesti raskaana olevien naisten ykkösprioriteettina kuuluisi olla verenpainemittaukset ja virtsakokeet. Minulla ne eivät ole. Minun ykkösprioriteettini on hoitaa työni kunnolla niin pitkään kun töissä olen. Toki oma ja vauvan hyvinvointikin on tärkeää, mutta haluaisin hoitaa sen puolen työelämästä erillisenä osana. Ilmeisen mahdoton ajatus...