Kävin äsken apteekissa hakemassa niitä kauan kaipaamiani lääkkeitä. Hinta oli huikea, 83 €. Seuraavasta maahan saapuvasta lääkesatsista ei ole tietoa. Sen lisäksi siis, että lääke on kallista, sitä ei meinaa saada millään. Nykyisellä annostuksella lääkkeet kestävät kuun loppuun. Sen jälkeen ollaan taas tyhjän päällä. Sisäinen anarkistini raivoaa, että eihän asiat voi näin mennä, kyllä Suomessa pitäisi saada lääkkeitä apteekista ja kohtuu hintaan, kun kerran veroja maksetaan ja kaikkee. Nyt meillä tingitään sitten about kaikesta, että minä saan lääkkeeni. 

Tutkiskelin ahdingossani, että onko tosiaankin niin, että minulla ei ole mitään mahdolisuutta saada lääkkeestäni mitään korvausta, ja Kelan sivuilla törmäsin tietoon, että ehkäpä onkin. Voin hakea itse tai apteekin kautta erityisluvallisen valmisteen peruskorvattavuutta. Hakemus luonnollisesti maksaa 30 € / lääke tai hakija, se ei tullut ihan selväksi, mutta sen avulla voisin ilmeisesti saada alimman Kela-korvauksen tietystä lääkkeestä. Nyt sitten asiaa täytyy selvitellä. Jännä juttu sinällään, että kukaan ei ole osannut tätäkään asiaa minulle kertoa, vaan ihan itse piti paniikissa ruveta etsimään tietoa.

Toisekseen ahdistaa lääkäreiden tietämättömyys tästä sairaudesta. Olen käynyt epämääräisten oireiden vuoksi silmä- ja korvalääkärissa sekä neurologilla viimeisen kuukauden aikana neljä kertaa. Mistään ei löydy mitään vikaa. Seuraava aika neurologille on torstaina, ja sinne aion printata IIH:n brittisivuilta bongaamani tietopaketin, josta löytyi heti syy oireilleni: IIH. Jos ja kun joku oikeasti hoitaisi minua ja sairauttani, olisi tämäkin rumba kalliine kokeineen voitu välttää. 

Jos joku lukijoista sattuu sairastamaan samaa sairautta, niin olisin enemmän kuin iloinen vertaiskokemuksista. Jos et halua puida yksityisasioitasi netissä, laita kommenttia ja lisää sähköpostiositteesi sitä pyydettäessä. Tuolloin minä näen osoitteesi, mutta se ei näy julkisesti. Voin lähettää sähköpostia takaisinpäin.