Aloitan uuden kategorian, Myrkytär testaa. Ensimmäisenä siis autoa.

Teknisiä ominaisuuksia en ala arvioimaan, koska niistä en mitään ymmärrä. Minulla ajossa olevassa Volvossa oli manuaalivaihteet ja 1.6l moottori.

Autossa on hyvin sporttinen muotoilu. Miellyttää silmää. Ko. auton väri oli upea, kirkkaan punainen. Takakontti autossa oli aika mitätön. Myrkyttären laatikkoviinitestissä tosin 2 3l laatikkoa mahtui sinne mukisematta. Samoin muovikassillinen pullaa sekä kakkulaatikko. Kauppareissuille siis ihan kivasti tilaa, lastenvaunuja en usko autoon mahtuvan. Toisaalta, eipä auto olekaan lapsiperheille suunnattu.

Sisätiloiltaan auto on yllättävän tilava. Keskikonsoli muistutti avaruusalusta, eivätkä hallintalaitteet missään tapauksessa sovi käytettäväksi ajon aikana. Elviksessä esim. radiota voi ohjata ajon aikana rattiin liitetyn "viiksen" avulla. Volvosta en sitä löytänyt. Se ei tietenkään tarkoita sitä, etteikö moista olisi ollut.

Penkit ovat ranskalaisiin autoihin verrattuna kovat. Ja persjalkaiselle savolais-karjalais-hämäläiselle naiselle auto ei ole mitenkään huikean sopiva. Jotta jalat yltäisivät polkimille, on penkki oltava naurettavan lähellä rattia. Ilmeisesti auto on suunnattu pitkäsäärisille, kauniille ruotsalaisille.. Niskatuki kuljettajan puolella oli suorastaan loistava. Ajon aikana päätä pystyi lepuuttamaan tukea vasten erinomaisen hyvin. Takapenkkiä oli uudistettu radikaalisti. Yhden ison penkin ja kolmen istuinpaikan sijaan taakse oli laitettu 2 erillistä penkkiä. Penkit on valmistajan nettisivujen mukaan sijoitettu siten, että takaa näkee paremmin ulos. Eli siis keskemmälle autoa. Kävin pikapikaa takapenkin istumassa, ja yhtä kova se oli kuin etupenkkikin. Mutta ihan mukava istua, kun jalkatilaa oli ainakin minulle ihan riittävästi.

Ajo-ominaisuuksiltaan auto on varmaankin ihan normaali sportti. En osaa sanoa, kun en ole moisia aiemmin suuremmissa määrin kokeillut. Maantieajossa auto otti jokaisen tärähdyksen. Hyvin epämiellyttävää. Asiantuntijan mukaan syynä on auton rallirunko. En tykännyt. Hiekkatiellä sen sijaan auto kulki hyvin, eikä tössäyttänyt jokaiseen sadeveden pieksämään reikään. 1.6l moottori ei ollut riittävä. Auto ei kiihtynyt odotetusti, ja välillä tuntui siltä kuin tehot olisivat hävinneet kiihdytyksessä kokonaan. Moottorin ääni oli auton sisällä hyvin vaimea.

Miinuksena oli myös kaksiovisuus. Tai kolmi. Ahtaissa parkkiruuduissa ovi oli hankala avata ilman että kopsautti naapurin autoa.

Kaiken kaikkiaan ihan kiva auto  kokeilla. Itselleni en nykyisestä perhetilanteestani johtuen moista kelpuuttaisi (lue: mies ei antanut lupaa). Ja kyllä Renaultin penkki on parempi ja muutenkin se on parempi ajaa.. Mutta siis, jos olisi paljon rahaa, ja varaa ns. perheautoon, voisi tuo sportti olla ihan varteenotettava vaihtoehto. Tosin sitten se olisi Porsche, ei Volvo ;)