1309411739_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Tämän kirjan ilmestymistä olen odottanut pitkään. Syystä että olen lukenut Annan Adoptiomatka -blogia miltei sen alusta asti. Osa kirjan teksteistä oli minulle jo tuttua, mutta paljon oli uuttakin.

Kirja kertoo Annan ja hänen puolisonsa adoptiomatkasta Kiinaan. Odotusaika venyy, kuukausista vuoteen ja sitten vuosiin. Odotusaikaa värittää epätietoisuus siitä, kuinka kauan se vielä kestää. Kirja on päiväkirjamainen. Kirjoitusten päiväykset auttoivat ainakin minua suhteuttamaan adoptioprosessin aikajanan omaan elämääni. Silloin kun adoptiomatka alkoi, minä elin villiä urasinkkuelämää. Adoptiomatkan puolivälissä tapasin Miehen. Adoptiopatkan päättyessä minä odotin melko viimeisilläni toista lastani. Ja koko tämän ajan Anna ja hänen puolisonsa odottivat omaa lastaan.

Kirja on äärimmäisen tunteikas. Minä vuoroin itkin ja nauroin. Itkin silloin kun kirjoittajan kaipuu lapsesta oli suurimmillaan. Itkin lukiessani tulevista isovanhemmista ja heidän kaipuustaan. Itkin silloin kun kaivattu tieto lapsesta lopulta saatiin ja itkin kun he lapsen lopulta saivat syliinsä. Joissain kohtaa olin suorastaan järkyttynyt ihmisten ajatusmaailmasta, suhtautumisesta ja (ehkä, toivottavasti) tahattomista möläytyksistä. Nauroin niissä kohdissa, joissa tunnistin omat ajatukseni omia lapsiani odottaessa. Miten minä osaan olla äiti, osaanko olla? Mitä tavaroita lapselle pitää hankkia, osaanko edes vaihtaa vaippaa? Mietteistä miten puoliso ei vaan ymmärrä, järjettömistä riidoista, joita näköjään käydään muissakin perheissä kuin meillä. Oli oikeastaan helpottavaa huomata, että joku muukin äiti on käynyt odotusaikanaan mielessään läpi samanlaisia asioita kuin minäkin. Erityisen koskettavaksi kirjan tekee se nöyrä kiitollisuus lapsen biologista äitiä kohtaan. Hän on jostain syystä lapsestaan joutunut luopumaan, mahdollistaen näin tämän perheen onnen.

Kaiken kaikkiaan kirja oli hyvinkin ajatuksia herättävä. Miten äidiksi tullaan ja kuka päättää kenestä on äidiksi, miten lapsia saadaan. Suosittelen kirjaa kaikille. Mutta erityisesti äideille tai äidiksi haluaville. Jokaiselle, joka suunnittelee perheen perustamista, kaikille adoptiota miettiville.