Olen eilisen päivän rentoutunut lukemalla lahjaksi saamaani Sini Visan Kinuskikissa leipoo kirjaa. Ja täytyy sanoa, että nyt olen löytänyt tähän mennessä parhaan leivontakirjan. Ohjeet ovat selkeitä. Erilaisia täytteitä, kakkupohjia, kuorrutteita ja koristeita oli niin paljon, että en edes tiedä mistä aloittaa. Ja kuvat ovat äärimmäisen kauniita.

Olen seurannut Kinuskikissan blogia vuosia. Parhaat ohjeet olen bongannut sieltä. Suosikkini on yhä edelleen marjoista ja vanilijatuorejuustosta tehty piirakka.  Ohjeet on selkeästi kirjoitettu ja työvaiheet kuvitettu. Sama ajatus jatkuu kirjassa, vaikka kuvitusta ei enää niin paljon olekaan, eikä voikaan olla, muutenhan kirja paisuisi valtavaksi.

Olen aina leiponut ja pidän siitä. Kokeilen mielelläni uusia ohjeita ja tekniikoita. Olen myöskin äärettömän lyhytpinnainen. Joka mm. leipomisessa vaikuttaa siten, että koristelu on kompastuskiveni. Tämä kirja kertoo yksityiskohtaisesti miten tehdä kermaruusuja tai marsipaanista joulutähtiä. Saatan ehkä itsekin uskaltautua kokeilemaan muutakin kuin "siitä-mistä-aita-on-matalin" koristelua. Jo pienillä jutuilla saa kakkuun uutta ilmettä. vai onko muka sinulle koskaan tullut mieleen koristella suklaamunia koristerakeilla ja käyttää niitä kakun koristeena? Minulle ei ainakaan.

Myös pojat innostuivat kirjasta. Kauniit kuvat viehättävät siis heitäkin. Esikoinen on tilannut synttäreilleen vaahtokarkkikakun ja kuopus kissakakun. Ensimmäinen onnistunee äidiltä ihan tuosta noin vaan, mutta jälkimmäistä täytynee ehkä harjoitella hieman. Kaiken kaikkiaan siis enemmän kuin mieluinen lahja. Jolle takuulla tulee käyttöä. Lupaan kirjan antajalle, että ens kerralla kun tulette meille, syödään kirjan ohjeen mukaan tehtyä kakkua.

Edit 6.5.2013, ajatuskatko korjattu.