Tämä vuosi on ollut erityisen surullista luettavaa naisten ja miesten tasa-arvoa kannattaville tahoille. Joku sanoisi feministeille, joten sanotaan sitten niin. 

Alkuun pari määritelmää:

Feminismi on aate, joka pyrkii parantamaan naisten yhteiskunnallista asemaan ja muuttamaan sukupuolirooleja merkittävästi. Sen mukaan naisille tulee olla samat oikeudet ja mahdollisuude kuin miehille.  

Feministi taas on feminismin kannattaja.

Kyllä. Minä olen feministi. Ja ylpeä siitä. Ja ei, en ymmärrä miksi jokainen nainen ei ole feministi, koska jokaisen naisen asiaa tässä ajetaan. Ilman feministejä, meillä ei olisi ollut ensimmäisten joukossa maailmassa naisten äänioikeutta. Ilman feministejä meillä ei olisi mahdollisuutta hallita omaa omaisuuttamme. Ilman feministejä olisimme ehkä edelleen vain isiemme, veljiemme ja aviomiestemme jatkeita, ihmisten kaltaisia olentoja, joilla ei kuitenkaan ihan ole ihmisen oikeuksia. 

Kuten sanoin, tänä vuonna feministejä ja koko aatetta on lyöty kuin vierasta sikaa. Telaketjufeministit vihaavat miehiä, haluavat sortaa ja alistaa heitä. Väärin. Feministit eivät vihaa miehiä. Ainakaan minä ja minun tuntemani feministit eivät vihaa. Suurin osa osa on heteronaisia, naimisissa ja perheellisiä. Samoin väitetään, että naiset Suomessa ovat jo tasa-arvoisia. Väärin tämäkin. Niin kauan kun lainsäädännöllisesti on pakko vaatia sukupuolikiintiöitä julkisiin virkoihin, on feminismille tarve. Naisen euro on edelleen sen 70 senttiä, samasta työstä ei naiselle edelleenkään makseta samaa palkkaa kuin miehelle. Nainen on se osapuoli parisuhteessa, jonka osaksi on tullut jälkeläisten synnyttäminen. Joka on omiaan vaikuttamaan lisääntymisässä olevien naisten työllistymiseen. Lienee turha sanoa, että negatiivisesti, mutta sanon kuitenkin. 

Alun kaksi ekaa linkkiä ovat tänään Somesta silmääni osuneet jutut. Luin molemmat artikkelit ja osan kommenteista. Molempien yritysten toimitusjohtajat olivat sitä mieltä, että ei mainoksissa ole mitään pahaa. Molemmat toimitusjohtajat olivat miehiä. Ikää ei kerrottu. Iso osa (mies)kommentoijista oli sitä mieltä, että syntynyt kohu on telaketjufemakkojen ja kukkahattutätien syytä, ja kuvat oli ihan ok. Jotenkaan en ymmärrä miten silikonitissinen alaston nainen liittyy rakentamiseen tai vanteita nuoleva niukkapukeinen nainen vanteiden myyntiin. Ymmärtääkseni nämä naiset eivät kuitenkaan tule kaupantekijäisinä, kun tuotteita tai palveluita näiltä yrityksiltä tilaa. Korjatkaa toki jos olen väärässä. Ja hupaisaa kommentoinnissa on se, että mainoksen kritisoijan täytyy aina olla lihava ja ruma näiden (mies)kommentoijien mielestä. Kaunis ja hoikka nainen ei siis loukkaannu naisen esineellistämisestä, tai on kaiketi stereotypian mukaan liian tyhmä siihen. 

Jos tilanne olisi toisin päin, mies nuolemassa pikku-pikku stringeissä auton vanteita tai mainostamassa rakennuspalveluita, olisi se yhtä halventavaa noin moraalisesti. Toki, tiukkakroppainen mies mainostamassa suosikkisuklaata, -jäätelöä tai vaikkapa pyykinpesuainetta, terveyssiteitä tai tampponeja, voisi saada minut ostamaan tuotteita useammin. Tai asioimaan rautakaupassa, autoliikkeessä jne mieluummin. Kukahan uskaltaisi kokeilla tätä? Naisille suunnattu tuote tai palvelu, jota markkinoi lähes alaston hyvärunkoinen mies. Mielellään vielä sellainen, jossa mies ei liity tuotteeseen tai palveluun millään lailla. Jännä nähdä miten siihen reagoitaisiin.