Kun ei kerran ota tuulta siipiensä alle nuo minun tosi-teevee formaattini (kaikki tv-tuottajat huom, jättäkää yhteistietonne kommenttiosuuteen, jos kiinnostuitte), niin olen päättänyt sitten tyytyä olemassaoleviin.

Ystäväni Äm:n kanssa jutustelimme iltana muutamana, ja hän esitti idean, että jos osallistuisin seuraavaan Maajussille morsian tuotantokauteen. Kun tänä vuonna siinä on naisiakin "jusseina", eivätkä ihan kaikki tämän vuoden jusseista täytä ainakakaan minun käsitystäni maanviljelyksestä.

Minähän siis kasvatan takapihallani (kooltaan n. 6x4m) tomaattia, basilikaa, chiliä, jalapenoja, ruohosipulia, tilliä, auringonkukkaa, mansikkaa ja krassia. Maansiirtokoneena toimin minä itse, koska edes bobcat ei mahdu pihalle. Viljelysalaa on ehkä 4m2. EU tukia en ole vielä hakenut.

Hirnuin Äm:lle, että näen suorastaan mielessäni haastatteluosuuden: "Hei, olen Myrkytär. 32-vuotias insinööri/maanviljelijä suurehkosta suomalaisesta kaupungista. Minulla on oma pieni viljelystila lähellä kaupungin keskustaa. Onhan se rankkaa hoitaa yksin tämä viljelyhomma normaalin päivätyön lisäksi. Kyllä siinä välillä päivä kaipaa lisää mittaa, ei meinaa 12 tuntia piisata. Sellanen salskea mies ois kiva, joka ei pelkää raakaa ruumiillista työtä ja josta olisi kiireisimpinä aikoina apua tuolla pellolla. Enkä pistä romanssiakaan pahakseni. Pussata pitää osata, muusta ei niin väliä."

Enemmän tuo on maanviljelystä kuin lomakylän omistaminen. Kaikki kunnia ko. ohjelmassa olevalle lomakylän omistajalle, teet työtä, joka ei takuulla ole helppoa.