Tämän päiväiselle työlistalleni töissä kuuluu erään dokumentit päivittäminen. Ihan tärkeästä hommasta sinällään on kyse, mutta kun ei vaan nappaa. Dokumenttien kirjoitus ei sinällään ole minulle mitään pakkopullaa, pääsääntöisesti se on mielestäni ihan kivaa. Mutta dokumentointi vaan vaatii tietyn mielentilan. Silloin tekstiä tulee kuin itsestään ja siitä tulee heti kerralla sujuvaa. Nyt kun tätä mielentilaa ei ole, tuntuu jokainen sana väkisin puserretulta. Teksti on tönkköä. Luen sitä läpi yhä uudelleen ja uudelleen, huomaan kyllä missä vika on, mutta en vaan osaa tehdä asialle mitään.

Aikoinaan kun nykyiseen työpaikkaani hain, osallistuin laajoihin psykologisiin testeihin. Ilmeisesti minut todettiin kohtalaisen täyspäiseksi tai sitten tehtävä vaatii tietynlaista sekopäisyyttä, koska minut valittiin lukuisten hakijoiden joukosta. Tuolloinen esimieheni esitteli minulle testien tuloksia, ja ihmetteli suuresti kun tulokset näyttivät minun olevan erittäin lahjakas kirjoittaja. Sanallinen ilmaisuni erottui korkeana piikkinä keskivertoinsinöörin vastaavasta taidosta. Minulle tuo nyt ei ollut mikään yllätys. Olen koko pienen ikäni, siitä saakka kun olen lukemaan ja kirjoittamaan oppinut, tehnyt molempia ja paljon. Ja vakaaasti uskon, vaikka en mitään tutkimustuloksia ole nähnytkään, että molemmat vaikuttavat merkittävästi henkilön omaan tekstintuottamiseen positiivisesti.

Osin tuon kirjoittamisen tarpeeni tyydyttämiseksi perustin aikoinaan tämän bloginkin. Päiväkirjan pitäminen perinteisessä mielessä ei oikein innostanut, joten päätin yrittää tätä vaihtoehtoa. Blogiin kirjoittaa kuitenkin ihan erilaisia juttuja kuin ihan henk.koht. päiväkirjaan. Tai ainakin minä kirjoitan.

Suuri haaveeni on ollut jo lapsesta saakka oman kirjan kirjoittaminen, mutta tässä iässä sitä on jo pakko tunnustaa, että ihan siihen eivät lahjani riitä. nautin suunnattomasti kirjojen lukemisesta ja ihailen kirjailijoiden kykyä kuljettaa päähenkilöitä tarinan läpi. Sitä kykyä minulla ei ole. Ideoita toki muhii päässä niin puolittain tositapahtumiin perustuvasta historiallisesta romaanista, kuin karmivasta dekkaristakin. Että jos joku ammattikirjailija tarvitsee ideoita, niin minulta niitä saa kohtuullista korvausta vastaan :o)