Minulla on ollut onni. Jostain kumman syystä, olen onnistunut keräämään ympärilleni ihmisiä, joita minulla on ilo kutsua ystävikseni. Osa heistä on kulkenut elämässäni yli 30 vuotta, osa vasta muutamia. Yhtä kaikki, rakkaita ovat kaikki.

Iso osa ystävistäni oli paikalla taannoisella reissulla Imatralla. En ehkä tuolloin osannut sanoin ilmaista kaikille sitä, miten iloinen olin siitä että olitte paikalla ja että olitte nähneet kaiken sen vaivan minun vuokseni. Vieläkin meinaa itku tulla silmään, kun asiaa ajattelen. Mahtavinta oli se, että ystäväni puolisoineen tulevat toimeen keskenään älyttömän hyvin. Pikkuveljen parempi puolisko jutteli lapsuudenystävieni kanssa kuin olisi tuntenut heidät aina, vaikka tapasi monet ensimmäistä kertaa. Illan täytti nauru. Meillä kaikilla on samanlainen huumorintaju, joka lienee se tärkein yhdistävä tekijä ystävyydessä. 

Katselin iloista seuruetta illan aikana pöydän päästä. Sydäntä vähän puristi rakkaus näitä ihmisiä kohtaan. He ovat pysyneet elämässäni kaikki nämä vuodet. Joskus on ollut vaikeita aikoja, kuten nyt kaikissa suhteissa. Vuosien myötä itse kenenkin särmät ovat hioutuneet ja kulmat pyöristyneet. Parasta näissä ystävyyssuhteissa on se, että joskus menee pitkiäkin aikoja, että emme tapaa livenä, mutta silti juttu jatkuu aivan kuin olisimme tavanneet viimeksi vasta eilen. 

Kuopuksen syntyessä mietimme kenet pyytäisimme kummiksi. Ehdotin Miehelle ystävääni ja hänen miestään, koska olemme toasiaan tunteneet toisemme 35 vuotta, joten en usko maailmassa tapahtuvan mitään sellaista, joka rikkoisi välimme. Minun kummini ovat enoni, johon pidän säännöllisesti yhteyttä ja äitini serkku ja tämän ex-kumppani, joista ensimmäisen kanssa pidämme yhteyttä joulukortein ja jälkimmäistä en ole nähnyt sitten vauva-aikojeni. Mitään sen suurempia odotuksia minulla ei ole lasten kummeja kohtaan, haluan heidän olevan turvallisia aikuisia, joille lapset voivat sitten joskus puhua juttuja, joita he eivät ehkä halua puhua meille. Uskon ystäväni puolisoineen täyttävän tämän osion kummiudesta ihan heilauttamalla.