Ostaessani ensimmäistä autoani tuossa jokunen vuosi sitten, en meinannut saada autokaupan "respan" tyttöä uskomaan millään, että ostaisin auton. Mieluiten heti. Tuttuun tapaanhan kaikki (mies)myyjät ignoresivat minut liikkeessä (olisi pitänyt mennä jo siinä kohtaa toiseen liikkeeseen), ja kiertelin varmaan parikymmentä minuuttia ympäriinsä ennen kuin tajusin mennä kyselemään infotiskiltä myyjää. Myyjä tuli paikalle, mutta tuntui koko ajan siltä, että hän haeskeli miestä jonka kanssa autokauppaa tehdä. Naisen kanssa asiointi tuntui olevan outoa. Tyyppi kun koitti kaupitella minulle niitä perinteisiä naisten autoja, pieniä söpöjä kauppakasseja ja oli ihan äimänä kun en moista vaihtoehtoa ottanut kuuleviin korviinikaan.

Itse kaupanteko meni sujuvasti, tietty, kun firma sai vanhan auton pois nurkistaan ja rahaa kassaan. Mutta annas olla, kun autoon piti tehdä korjauksia. Sain autoon puolen vuoden takuun ja hölmönä olin siinä uskossa, että korjaukset tehdään ko. autoliikkeessä. Olinpas väärässä. Sain automyyjältä hirveät haukut, kun olin omin päin mennyt varaamaan huoltoaikaa. Minun olisi kuulemma pitänyt hoitaa asia hänen kauttaan. Juu, olisin varmaan hoitanutkin, mutta kun herra ei missään vaiheessa asiasta informoinut minua. No, pistin huonon päivän piikkiin. Muutama kuukausi auton oston jälkeen (takuun ollessa voimassa) huomasimme sitten että autosta puuttuu ohjekirja sekä lohkolämmittimen johto. Kun samalla oli asiaa autosta muutenkin, muistaakseni joku korjaus kyseessä, niin otin asian puheeksi myyjän kanssa. Myyjä sanoi ihan pokkana, että ei hän asialle voi tehdä mitään, kun nämä olisi pitänyt huomata jo kaupantekotilanteessa, mehän olemme voineet ne vaan pistää jonnekin eteenpäin ja nyt sitten vaadimme uusia. Ihan oikeesti, kenelle tulee mieleen heinäkuun helteillä tarkistaa onko autossa lämmityspiuhaa? Ja ei sitä käyttöohjettakaan tarvittu ennen kuin tuolloin. Katsoimme Miehen kanssa myyjää aivan äimänä, nuo tarvikkeet kun eivät autoliikkeelle varmaan maksa juuri mitään, ja harvoinpa sitä kuulee palvelualan ihmiseltä suoraa syytöstä varkaudesta. Lienee aika turhaa sanoa, että tämän käyntikerran jälkeen automme huolto siirtyi tästä liikkeestä pois, emmekä ole jalallamme astuneet ko. liikkeeseen. Että terkut vaan alueemme Volvo-Renault liikkeelle..

Kun uuden auton osto tuli tuossa joskus keväällä puheeksi, minun ainoa kritteerini oli, että em. autoliikkeestä en autoa huoli, vaikka ilmaiseksi saisimme. Joten siirryimme suosiolla kokonaan toisen liikkeen asiakkaaksi ja auton merkkikin vaihtui. Liekö autokauppa tässä laman myötä hiljentynyt vai sattuiko kohdallemme vain ammattitaidoton ääliö tuolla ekalla kerralla, mutta tässä liikkeessä saimme koko ajan erittäin hyvää palvelua. Henkilökuntaa oli paikalla vähän ja ostajia paljon, mutta koin silti että meidät huomioitiin jo sisään tullessa. Kun autoja katselimme (nais)myyjä huomioi meidät molemmat. Puhui minulle ihan kuin ihmiselle, eikä totuttuun tapaan kommunikoinut pelkästään Miehen kanssa. Tovin kuluttua myyjä vaihtui mieheen, ja tämäkin keskusteli tasavertaisesti meidän molempien kanssa. Sinälläänhän se on yksi ja sama kummalle meistä autoasioista puhuu, kun kumpikaan emme niistä mitään ymmärrä, mutta noin niinku periaattessahan auto tulee pääosin minun käyttööni joten oli ihan kiva tulla kohdelluksi ihmisenä.

Edit: 8.10.09

Jäi kertomatta tästä uuden auton koeajosta huvittava "nainen ratissa" - tilanne. Koeajolle lähtiessäni auto oli ajettu liikkeestä ulos paikkaan jossa oli edessä hyvin niukoin tilavaroin oleva käännös. Autoahan olen ajanut reilut 15 vuotta, joten moinen tuskin olisi minulle mitään ongelmia tuottanut. Autokauppias (se mies) kuitenkin hyppästi rattiin ja sanoi kääntävänsä auton minulle valmiiksi, kun väli on niin ahdas. Väkisin tuli mieleen, olisiko hän tehnyt miespuoliselle asiakkaalle samoin. Mutta muilta osin kohtelu oli hyvin asiallista.

Tästä nainen autokaupassa -kohtelusta tulee aika ajoin kyselyitä ja tutkimustuloksia milloin missäkin mediassa. Ja joka paikassa kerrotaan, että naiset auton omistajina ovat lisääntymässä, mutta edelleen naisia ei oteta autoliikkeissä kovinkaan vakavasti. Myyjät kommunikoivat edelleen ostotilanteessa miehen kanssa, jos sellainen on paikalla, riippumatta siitä kumpi on asiakas. Ja naisille edelleen yritetään sitkeästi myydä niitä kauppakasseja, vaikka kuinka koittaisi inttää vastaan. Ehkä sitä pitäisi olla vaan rohkeampi ja äänestää jaloillaan, mikäli palvelu on paskaa, ihan niin kuin valtaosa tekee muidenkin alojen liikkeissä. Taitais olla monella tämän alan liikkeelläkin pieni asennemuutoksen paikka, kun kerran kaikki tutkimukset ovat todenneet naisen ihan yhtä pystyväksi ihmiseliöksi kuin miehenkin. Mutta joo, kaksi yötä ja uusi ajokkimme tulee kotiin.