Naisen maitorauhaset ovat herättäneet kiivasta keskustelua julkisuudessa. Jos naisella on rinnat, on eräänkin vaikuttajan mukaan ihan luonnollista tuijottaa niitä. Mihin muuallekaan sitä terve suomalainen mies silmänsä pistäisi? Juu, ymmärrän, että jos esim. baarireissua varten pukeudutaan omia hyviä puolia korostaen, niin on sitten ihan turha tulla jälkikäteen vinkumaan, että oli niin halpa olo kun kaikki miehet tuijotti mun tissejä. Mutta että esim. eduskuntatalon hississä on ihan hyväksyttävää naisen rintoja tuijotella, kun ei keksi mitään muutakaan paikkaa.

Ilmeisesti vallan ylimmillä portailla unohtuvat käytöstavat. Olen elämäni aikana kuullut jos jonkunlaista kohteliaisuuttaa ulkonäöstäni (vaikka tällä hetkellä sitä ei uskoisikaan), ja rinnoistani. Mutta työpaikalla rintani eivät koskaan ole olleet tuijottelun tai kommentoinnin kohde, vaikka muutaman kerran ne pari ylintä nappia puserossa onkin ollut auki. Kyllä minun työympäristöni duunarit osaavat katsoa minua silmiin, vaikka minulla onkin isot tissit joita ei saa ihan helpolla piiloon löysälläkään paidalla.

Käsittämätöntä kitinää eduskunnan miehiltä itkeä kohua ja hakea sairaslomaa. Minä en muista edes nimettyjen miehien nimiä. Jos olisitte itse pysytelleet lehtien palstoilta lausuntoinenne pois, olisi asia hautautunut hyvinkin lyhyen ajan sisällä. Kuukausi Jokelan koulusurmien jälkeen se harvoin oli keskustelunaiheena missään. Ja ihan oikeasti, ei härskit vitsit, rintojen tuijottelu tms. kuulu etenkään eduskuntaan. Itse työskentelen miesvaltaisella alalla, eivätkä rivot jutut juurikaan häiritse. Ammatinvalintakysymys. Mutta voi olla saletti, että jos työskentelisin eduskunnassa, törkyjutut korvaan kalahtaisivat helpommin ja ne häirinnäksi voisi laskeakin. Minun mielestäni kun moinen tuijottelu ei vaan sovi työpaikalle. Ja jos tämä leimaa minut rumaksi feministiksi, niin siitä vaan. On minua rumemmillakin nimillä haukuttu.

Kaikesta päätellen keski-ikäiselle miehelle pitäisi  kaiken olla sallittua ja kaikki pitäisi antaa anteeksi. Mitä siitä jos katse eksyy toistuvasti kollegan maitorauhasille ja törkyvitsinkin livauttaa siinä lomassa? Nämä miehethän, joita ahdistelusta on syytetty, ovat itsekin tunnustaneensa mm. härskien vitsien kertomisen. Ja anteeksi nyt vaan, kyllä minä kokisin melko kiusalliseksi jos esimieheni tai kollegani toistuvasti kiikuttelisi minulle kukkia syyttä suotta. Merkkipäivinä asia tosin voisi olla eri. Pojat ovat poikia, mutta kuka kertoisi keski-ikäiselle miehelle, että tämä ei enää ole poika, ja olisi käyttäydyttävä kuten aikuinen ihminen.