WP_20140319_001.jpg

Olen ensimmäisen kerran elämässäni törmännyt tilanteeseen, jossa minulla ei yksinkertaisesti ole varaa ostaa lääkkeitä, joita tarvitsen päivittäin. IIH:n tarvitsemissani lääkkeissä on ollut viime aikoina suuria saantivaikeuksia. Kukaan ei oikein osaa sanoa syytä, mutta jostain syystä lääkettä ei vaan saada tänne periferiaan sitten millään. Eikä näköjään muuallekaan Eurooppaan, kun yritin saada lääkettä ostettua Itävallasta. Vaihtoehtoista lääkettä on saatavissa. Ei Kela-korvattavaa, hintaan 130 € / 100 kpl. Kyllä, 1,30 € / pilleri, joita otan siis kuusi (6) päivässä. Kuukaudessa rahaa menee pelkästään tähän lääkkeeseen 234 €. Plus ne pari muuta lääkettä tuohon päälle. Ei riitä rahat ei. 

Minulla tilanne ei ole siinä mielessä katastrofaalinen, että voin tuosta kuudesta tabletista laskea annostusta hetkellisesti. Mutta mitä jos sairaus onkin sellainen, joka vaatii säännöllisen lääkityksen tai muussa tapauksessa se uhkaa vakavasti terveyttä. Tällaisia ihmisiä varmasti on paljon.

Suurin osa saa lääkkeistään Kela-korvauksen. Minun lääkkeistäni ei saa. Tai saa siitä yhdestä, jota saa arvioidun toimitusajan perusteella seuraavan kerran tammikuussa 2015. Sen hinta on 19,90 € / 100 kpl. 

Tilanne ei paljon naurata. Etenkin kun jossain tämän lääkkeen ainesosassa on toimitusvaikeuksia ja lääkettä ei saa edes rahalla. Minä olen ollut ilman lääkkeitä nyt torstaista saakka. Pientä jännitystä on ilmassa, että miten tässä käy, kun normiannostukselle ei ole mahdollista palata, kun ei ole taas tietoa lääkkeen saatavuudesta.

PeeÄs: pahoittelen uudelleenlämmitettyä kuvaa, ei ollut uudempaa saatavilla, ja jotenkin tuntui, että tämä juttu kuvan vaatii.