Postissa töistä tullessani minua odotti palkintokirje. Olen ehdottomasti voittanut 50€ lahjakortin tavarataloon, sekä 13€ arvoisen yllätyslahjan (joko askelmittari tai sudoku-pelikone). Lisäksi onnennumerollani olen voinut voittaa 6000€:n arvoisen avoimen matkalahjakortin, 40" taulu tv:n tai 2 hengen viikon loman Eurooppaan.  Minun tulisi ainoastaan avio- tai avopuolisoni kanssa mennä lomaosake-esittelyyn viiden päivän kuluessa. Ja palkintojen saamiseen ei edellytetä lomaosakkeen ostamista. Eipä varmaan.

Samainen yritys on sitkeästi jo vuosikausia lähettänyt minulle palkintokirjeitä. Enkä kertaakaan ole voittojani hakenut. Jotenkin on sellainen tunne, että homma ei vaan mene niin, että kuittaan palkintoni ja lähden pois. Epäilen että minun tulisi viettää tuntikausia kallista vapaa-aikaani istuen jossain toimistossa kuunnellen myyntipuheita. Ja jotenkin on sellainen kutina, että niitä palkintojakaan ei ihan ilman nimmarin kirjoittamista saa. Että nuo jo luvatut 43€:n arvoiset palkinnot voisivat tulla kalliiksi.

Voisihan sitä olla sikakin. Mennä paikalle kalliilla autolla, hienosti pukeutuneena ja tällättynä. Ottaa mukaan Miehen ja vaikkapa J:n. Ja pari mukulaa. Kertoa, että olemme tällainen vaihtoehtoperhe. Lapset ovat yhteisiä ja Mies kaikkien lasten isä. Ja asumme paria asuntoa samassa kerrostalossa ja Mies viettää viikon toisen ja viikon toisen luona ja että kolmannen viikon Mies asuu yksin ja me naiset keskenämme. Jaamme ihan kaiken, you know. Ja lomia varten tarvitsemme vähintään kaksi lomaosaketta ja sellaisesta paikasta, että järjestelymme ei herätä huomiota. Kun olemme jo kertaalleen onnistuneet sossun tädit häätämään pois kannoiltamme. Minkähän näköiseksi myyntihenkilön ilme menisi? Ihan jo sen vuoksi idea voisi olla kokeilemisen arvoinen...