Ei, tällä postauksella ei ole mitään tekemistä sen menestyskirjan tai elokuvan kanssa. Tämä postaus on pienen ihmisen mielenilmaus tampioista liikenteessä.

Ajan päivittäiset työmatkani moottoritiellä. Ja hieni tie se onkin, olisiko jopa uusin Suomessa. Että kelpaa sitä ajella, ja ihailla maisemia, jotka paikka paikoin (no, rehellisesti sanoen, yksi paikka on) ovat huikaisevan kauniita. Näitä aamuisia ja iltapäiväisiä ajelutuokioitani häiritsee ainoastaan yksi asia: kanssa-ajajat. Tässä maassa olisi syytä lisätä autokoululaisille myös muutama tunti siitä miten moottoritiellä ajetaan.

Ensinnäkin, moottoritiellä on KIIHDYTYSKAISTA. Ja sitä käytetään nimensä mukaisesti auton vauhdin KIIHDYTTÄMISEEN nopeusrajoituksen (tässä tapauksessa 100km/h) mukaiseksi. Kun vauhti on tuo 100 km/h on helppo siirtyä kiihdytyskaistalta muun liikenteen sekaan. On huomattavaa, että KIIHDYTYSKAISTALLA ajavalla on VÄISTÄMISVELVOLLISUUS, eli suomen kielellä tämä tarkoittaa sitä, että kiihdytyskaistalta moottoritielle tulija väistää moottoritiellä jo ajavia. Moottoritiellä ajavien ei ole pakko hidastaa tai kiihdyttää tai vaihtaa kaistaa, että sinä pääsisit vaihtamaan kaistaa. Tuo kaistan vaihtaminen on jopa sellainen toimi, että poliisisetä voi sen nähdessään rapsauttaa sakot. Että ON IHAN TURHA puida nyrkkiä tai näyttää sormimerkkejä tai tuijottaa paheksuvasti tai kiilata mielenosoituksellisesti eteen, kun EI kerran ITSE OSAA liikennesääntöjä.

Toiseksi, jotta jokaisen olisi hieman helpompi päästä tuolta kiihdytyskaistalta itse moottoritielle, siellä jo ajavien olisi hyvä muistaa TURVAVÄLI. TURVAVÄLI on hyvä muistaa myös ihan turvallisuussyistä. Jos autoilla on vauhtia 100km/h ja joku edellä ajava joutuu jostain syystä jarruttamaan, saa auton vauhdin hiljennettyä tai jopa pysäytettyä ilman että päräyttää sata lasissa edellä ajavan auton perään. Siinä tulee ruumiita. Ja se on sitten sen peräänajajan vika. Se peräänajo nimittäin. Ja on ihan turha kuvitella, että joku (esim. minä) jotenkin ajaisin kovempaa, vaikka joku toinen (yleensä Volvo tai BMW merkkisten autojen MIESkuljettaja) on ihan perässäni kiinni. Luultavasti v***uunnun ja hidastan vauhtia entisestään. Minä kun katsos sattumoisin ajan sallittua nopeutta. On ihan oma moka, ellet ole tajunnut lähteä ajoissa kotoa, ja siksi pitää ajaa ylinopeutta. Ja minulla kun sattuu vielä olemaan aika ajoin pieni lapsi takapenkillä turvaistuimessa, niin suhtaudun kovin ynseästi ja muutenkin niuhosti autoni perässä liian lähellä (=erotan auton ajajan sukupuolen, silmien värin ja paikattujen hampaiden määrän vilkaistessani omaan taustapeiliini) ajeleviin ihmisiin. Minun puolestani voit vaikka ihan huviksesi täräyttää kahtasataa motarin kaiteeseen ja tapattaa itsesi, mutta tee se silloin kun liikenteessä ei ole ketään muita. Sehän on kuitenkin ihan selvä, että tämmöinen perässä roikkuja ei voi olla erityisen hyvä kuski, kun ei tajua aiheuttamaansa vaaraa muille tielläliikkujille.

Kolmanneksi, moottoritie ei yleensä lopu ihan noin vain. Moottoritien loppumisesta ilmoitetaan monta kilometriä ENNEN kun se loppuu. Että jokaisella tienkäyttäjällä on riittävästi aikaa siirtyä turvallisesti sille kaistalle joka jatkuu moottoritien päättymisen jälkeenkin. Ei siis ole MITÄÄN SYYTÄ kiilata ohitustilanteessa sen ohitetun auton eteen siten, että ohitetun auton kuljettaja joutuu vetämään liinat kiinni, ettei täräytä autoosi. Syy ei ole se, että joku (esim. kohdassa kaksi mainittu ääliö) on lähtenyt liikkeelle liian myöhään ja joutuu ajamaan ylinopeutta ja täten roikkuu perässäsi kiinni. Tämä ääliö kyllä joutaa odottamaan, ei ääliökään saa ajaa toisen perään. Katsos kun kiilatessasi jonkun eteen, aiheutat vaaratilanteen, jossa JOKU VOI KUOLLA. Erityisen paheksuttavaa tällainen kiilaus on silloin, kun tienpinta on kurainen, ja kiilatessasi roiskit kiilaamasi auton tuulilasin möhnäiseksi. Ei ole kivaa. Etenkään siinä autossa olijoista, jonka tuulilasin juuri möhnäsit.

Mikäli joku edellä mainituista kohdista jäi jotenkin epäselväksi, pysyttele oman ja muiden turvallisuuden vuoksi poissa moottoritieltä. Jää paljon parempi mieli kaikille, ja aiheutat pienemmällä todennäköisyydellä jonkun loukkaantumisen tai kuoleman. Kiitos.