Kuopus sai 1v lahjaksi paidan, jossa oli osuvasti teksti Minä itte. Paita on koko lailla sopiva just tällä hetkellä, kun Kuopus täyttää parin kuukauden päästä 2v. Mutta parempi noin, kuin se, että paita olis liian pieni heti kättelyssä. Sitä paitsi, Esikoiseen verrattuna Kuopus on vähän myöhännäisherännäinen puhumisen suhteen. Joten paita on oikeesti vasta nyt siinäkin mielessä sopiva. Toissa iltana nimittäin iltapesun jälkeen Kuopus vastusteli jotain toimenpidettä kovinkin väkevästi. Ja lopulta puuskahti tyhmälle äidilleen, että MINÄ ITTE. Tästä se nyt sit varmaan alkaa.

Esikoisen tarharyhmässä (tästä sanasta tulee muuten aina mieleen se bändi) on puhuttu kiusaamisesta. On jotenkin kamalaa, että 3-5 vuotiaiden lasten kanssa asia on jo kovinkin ajankohtainen. Mutta siis sitäkin kuulemma jo tapahtuu tuon ikäisten parissa. Kiusaamista siis. Eräänä aamuna vein poikia tarhaan ja Esikoinen istui naulakoilla kovin mietteliään näköisenä. Yhtäkkiä poika kysyi: "Äiti, kiusaako joku mun pikkuveljeäni sen ryhmässä?" Kovin iso kysymys minun mielestäni tuon ikäiseltä. Vastasin, että ei sitä varmaan kukaan kiusaa. En sitten huomannut kysyä, että kiusaako Esikoista joku.

Miehen aloitettua opiskelut, on aamuisin lasten vienti hoitoon minun nakkini. Olemme poikien kanssa kehittäneet muutamassa viikossa jo hyvän rutiinin. Tarhan pihassa pojat saavat juosta autolta portille ja siitä edelleen ovelle. Sitten mennään Kuopuksen ryhmän puolelle, riisutaan ulkovaatteet ja pestään kädet. Sitten saatellaan Kuopus omalle osastolle ja siinä veljekset vielä antavat halit toisilleen. Tämän jälkeen halataan äiti ja lähden viemään esikoista omalle puolelleen. Tänä aamuna olikin Mies mukana. Hän vei Esikoisen ja minä Kuopuksen. Kuopus-parka oli ihan hämmennyksissä ja etsi veljeään ihan siihen saakka kunnes minä lähdin pois. Äitiä piti halata neljä kertaa, kun velipojan halaaminen jäi kokonaan väliin.

Kaiken kaikkiaan lapset ovat aika kivassa iässä. Jos ei oteta lukuun ensimmäisen uhmaikää ja toisen minä itte vaihetta. On hauskaa huomata etenkin Esikoisen kohdalla miten tämä kehittää jo omaa huumorintajuaan. Ja Kuopus matkii Esikoista kaikessa. Kumma juttu, että pikkumies puhuu hyvin vähän, mutta ans olla kun pitää "läl läl läl läl lierutella", niin sepä tulee ihan oikein kertakuuntelun jälkeen.. Kyllä nuo lapset on rikkaus, vaikka välillä tuntuu, et ne vois antaa eniten tarjoovalle.