Nyt täytyy tunnustaa, että olen suorastaan innostunut viikonlopun vaaleista. Tätä ennen äänestäminen tai politiikka ei ole minussa herättänyt minkäänlaisia intohimoja suuntaan tai toiseen. Mutta tänä vuonna on ollut suorastaan ilo käyttää äänioikeuttaan. Listasin tuossa aiemmin puolueet, eikä niistä meinannut löytyä sitten millään sellaista, joka ajaisi juuri minun asiaani. Tärkeintä oli kuitenkin äänestää Perussuomalaisia vastaan. Olipa puolueesta mitä mieltä tahansa, niin se on kyllä heidän kunniakseen sanottava, että äänestysprosentti saattaa tänä vuonna kivuta. Ihan vaan siksi, että puolue tarjoaa vaihtoehdon toisille ihmisille ja aktivoi toiset äänestämään sitä vastaan. Näin kiihkeää vaalitaistoa en muista minun aikuisikäni aikana olleen.

Olen aina äänestänyt Vihreitä. Mutta nyt lipesin rintamasta. Äänestin naista, kuten oli aikomukseni. Ehdokasta suositteli minulle kaksikin lähipiiriini kuuluvaa henkilöä, joista toinen tuntee ehdokkaan ihan henkilökohtaisesti. Ja ekan kerran ikinä äänestin Miehen kanssa samaa puoluetta ja henkilöä. Ehkä suurin syy äänestystottumukseni muuttamisessa oli viime viikonlopun keskustelu, jossa äitini kertoi jonkun politiikan asiantuntijan sanoneen, että loppupeleissä Vihreät on porvaripuolue. Ja koska en koe olevani porvari millään mittarilla, enkä koe heidän ajavan millään mittarilla minun asiaani, kääntyikin poliittinen kanta sitten toiseen laitaan. Ehkäpä minä vielä liityn puolueen jäseneksikin ja seuraavissa eduskuntavaaleissa olen ehdokkaana :D

Minun mielestäni hauskinta antia vaalien alla on ollut Kiviniemen modattu vaalimainos. Joo, eihän vaalimainoksia sais tärvellä, mutta minua juttu nauratti niin paljon, että oli aamukahvit tulla nenän kautta pihalle. Jollakin on välähtänyt. Ja toinen ääneen naurattanut on ollut Kokoomuksen tv-mainos, jossa Katainen, joku mies ja joku nainen istuvat Kokoomuksen vaalibussissa ja keskustelevat. Nainen sanoo, että kun hän liittyi kokoomukseen, niin monet hänen tuttavistaan ihmettelivat kuinka hän liittyy jäseneksi hyväosaisten puolueeseen. Ja miten hän on vastannut, että jos Kokoomus olisi hyväosaisten puolue, niin hän ei olisi ikinä puolueeseen liittynyt. Minun mielipiteeni on asiasta se, että Kokoomus saa tehdä hyvän tovin vastaavia tv-mainoksia, ennen kuin ihmisten mielipide siitä, kenen asiaa puolue ajaa, muuttuu radikaalisti.

Mutta siis, kansalaisvelvollisuus on suoritettu. Sunnuntai-illaksi varaan karkkia ja poppareita ja seuraan tuloslähetystä kuin parempaakin action-elokuvaa.